بررسی بصری نقش مایه های مهر انگشترهای اسلامی در ایران (مجموعه ی ناصر خلیلی)

پایان نامه
چکیده

در پژوهش حاضر تلاش شده، نقش مایه های مهرانگشترهای ایرانی- اسلامی مجموعه ناصر خلیلی مورد بررسی بصری قرار گیرد. روش این تحقیق از منظر پژوهش، کمی است و چون در آن، نقوش مهر انگشتر های ایرانی- اسلامی مجموعه ی ناصر خلیلی مورد تجزیه و تحلیل و بررسی بصری قرار گرفته، از نوع کمی غیر تجربی می باشد. جامعه ی هدف در این پژوهش، کل مهر انگشترهای ایرانی-اسلامی موجود در مجموعه ی ناصر خلیلی بوده اند. بنابراین روش نمونه گیری از نوع محتمل و هدفمند بوده است. بدین معنا که در ابتدا تمامی نمونه های ایرانی مجموعه ی ناصر خلیلی که حدود 226 نمونه می باشند، به طور ابتدایی دسته بندی شده و سپس با استفاده از روش های کمی مورد بررسی آماری قرار گرفته اند. ابزار تحقیق در این پژوهش، پرسش نامه ای است که محقق طراحی نموده و به وسیله ی آن، عناصر و نظام بصری نمونه ها مورد آزمون قرار داده است. تحلیل آمار به دست آمده از نوع توصیفی-اکتشافی است. به این ترتیب که داده های به دست آمده از پرسش نامه ها ابتدا به صورت نمودارهایی ارائه گشته و توصیف شده اند. سپس روابط میان آمار به دست آمده، جمع بندی گردیده اند. نتایج به دست آمده از بررسی نمونه ها حاکی از آن است که بیش از نیمی از انگشترهای ایرانی- اسلامی مجموعه ی ناصر خلیلی، کاربرد مهر داشته اند. هم چنین بخشی از نتایج پژوهش نشان دهنده ی ارتباط بین فرم و محتوای مهرانگشترهاست. بیش تر مهرانگشترهای موجود در مجموعه ناصر خلیلی متعلق به دوران قاجار هستند و نوشتار از عمده ترین عنصر است که در آن ها به چشم می خورد. در نوشتارها نیز بیش تر از خط ثلث استفاده شده است.

منابع مشابه

بررسی اجتماعی حضور زنان در قلمدان‌های قاجاری در مجموعۀ ناصر خلیلی

در دور? قاجاری، مصوران و چهره‌پردازانی پا به عرصه هنر ایران نهادند و شیو? خاصی را در خلق آثار هنری رقم زدند. در این دوره بنا به علاقه و پشتیبانی بعضی از سلاطین، تابلوهای نقاشی، کتاب های نفیس و قلمدان‌های ارزشمندی خلق شد که همه در نوع خود بی نظیر و ممتاز بودند. آثار هنری و تاریخی مربوط به این دوره را می‌توان از غنی ترین گنجینه ها، خصوصاً در زمینه تصویرگری و نقاشی دانست؛ زیرا با دقت و تأمل در آن‌...

متن کامل

بررسی اجتماعی حضور زنان در قلمدان های قاجاری در مجموعۀ ناصر خلیلی

در دور? قاجاری، مصوران و چهره پردازانی پا به عرصه هنر ایران نهادند و شیو? خاصی را در خلق آثار هنری رقم زدند. در این دوره بنا به علاقه و پشتیبانی بعضی از سلاطین، تابلوهای نقاشی، کتاب های نفیس و قلمدان های ارزشمندی خلق شد که همه در نوع خود بی نظیر و ممتاز بودند. آثار هنری و تاریخی مربوط به این دوره را می توان از غنی ترین گنجینه ها، خصوصاً در زمینه تصویرگری و نقاشی دانست؛ زیرا با دقت و تأمل در آن ...

متن کامل

بررسی بصری نقش مایه های حرم مطهر حضرت معصومه(س)

در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی که جمع آوری اطلاعات آن به شیوه کتابخانه ای و میدانی و با حضور در محل مورد نظر و مشاهده جمع آوری شده اند هدف اصلی، شناسایی و بررسی بصری مجموعه نقش مایه های موجود درحرم حضرت معصومه(س) در شهر قم می باشد.

بررسی نقش مایه های تصویری در مجموعه بناهای گنجعلیخان کرمان

کاشیکاری هنریست که در معماری ایران خصوصا معماری مذهبی ،از اعتبار و اهمیت بالا و والا برخوردار است.در این میان کاشیکاری هفت رنگ تصویری که از اواخر دوران صفویه بر بناهای ایرانی نصب شده ،باعث پیدایش جنبش و نهضت هنری جدیدی میشود که با نقاشی ایرانی خصوصا نقاشی قهوه خانه پیوند نا گسستنی دارد.

نقش مایه زن بر روی مُهرهای ایران

پژوهش حاضر به مطالع? نقش‌مای? زن بر روی مُهرهای ایران دور? پیش از اسلام می‌پردازد. استفاده از مُهر در ایران از قدیمی‌ترین زمان بسیار معمول بوده است و نمونه‌های بسیاری از این نوع اشیاء را می‌توان در نقاط مختلف ایران یافت. استفاده از نقش‌مایه زن را نمی‌توان یک روش متداول در تزئین مُهرها محسوب نمود؛ اگر چه نمونه‌هایی متعدد از مُهرهای تزیین شده با نقش زن یافت شده‌اند. این مقاله به بررسی و طبقه‌بندی ای...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023